BREAKING NEWS

Thursday, January 09, 2014

10 Perkara Tentang Kereta Api Dari Kuala Lumpur Ke Bangkok

Ini adalah 'trip backpacking' saya kali ke dua ke Bangkok dengan menaiki kereta api. Kali ini tujuan adalah untuk berjumpa dengan rakan-rakan Thailand sempena Reunion on board SSEAYP . Saya sertakan beberapa catatan ringkas saya tentang Keretapi dari Stesen KL Sentral ke Stesen Butterworth. Kemudiaan kami transit di Stesen Butterworth selama 6 jama bertukar kereta api  milik Thailland dari Stesen Butterworth ke  Bangkok, Thailand.

Stesen KL Sentral . Credit photo - http://asahjaya.wordpress.com
1. Suasana KL Sentral sentiasa hidup dengan manusia pelbagai bangsa dan rupa umpama bandar kecil di tengah kota Kuala Lumpur. Suka lihat manusia dengan backpack kerana ia memberi motivasi kepada saya untuk terus saya berjalan dan mengembara ke seluruh dunia.

Stesen Keretapi Butterworth yang cantik dan bersih. Belum siap sepenuhnya lagi.
2. Stesen kereta api di Malaysia makin cantik dari segi prasarana dan kelihatan seperti di negara maju. Tetapi perlu menambahbaik dari segi sistem penjualan tiket dan kemudahan penyampaian maklumat.

Ini lah gaya penumpang keretapi dan pak cik India di belakang bercerita seperti gaya orang muda hehe
3. Pelbagai ragam  dapat kita lihat dalam gerabak kereta api dan kita akan jadi mesra dengan orang yang duduk berhampiran dengan kita atau kita selalu senyum pada mereka kerana mereka akan berfikir sama seperti mereka mungkin kita senegara dengan mereka atau mereka merasakan kita ini hebat travel dengan backpack yang besar dengan perjalanan yang mungkin memakan masa berbulan-bulan. Tetapi jika anda bertemu dengan geng backpackers memang mereka mesra and senang nak berkongsi pelbagai kisah pengalaman hidup

Credit photo http://www.seat61.com
4. Tidak digalakkan membawa makan ke cafe dalam gerabak  yang dikhaskan untuk cafe tetapi kalau nak kena 'slumber' seperti saya buat tetapi saya ada tempah set berkongsi dengan kawan kerana ada papan tanda tertulis ' Not Outside Food Allowed'

5. Di dalam train dari Butterworth , Pulau Pinang ke Bangkok, Thailand ada menyediakan Cerek Air Panas, oleh itu anda tidak perlu ke Cafe untuk minta air panas jika anda memerlukannya. Selalunya cerek air panas terletak di tengah-tengah gerabak keretapi.

 6. Biasa dalam pukul 8 malam , tempat duduk anda akan diubah menjadi katil dan jam 9 pagi katil anda diubah semula tempat duduk dilakukan oleh staf keretapi berpakaian seperti polis .

Gua duduk paling belakang sekali , berdekatan tandas dan sinki. Di situ ada plug dan boleh digunakan.
7. Jika anda bernasib baik , plug elektrik betul berhampiran dengan tempat duduk anda. Jika tidak anda mempunya altenatif lain iaitu anda boleh gunakan plug yang berdekatan dengan tandas tetapi anda perlu tunggu di situ . Jangan lupa bawa plug antarabangsa.

8. Restoran  dalam gerabak akan bermula dari Hadyai di mana mereka akan menyambung beberapa gerabak dari Hadyai kemudian menyambung perjalanan ke Bangkok ,Thailand.
Bersihkan hehehe
9. Selimut yang dibekalkan adalah bersih dan semua di bungkus di dalam plastik. Jika anda menggunakan pakej katil pastikan selimut yang dibekalkan adalah di dalam plastik. Cadar dan batal seperti baru dan berwarna putih. Tiada kesan peta (kesan air liur)

Terus tanya pada pemandu teksi di dalam kereta. Credit photo by http://www.thaismile.jp
10.  Mana-mana negara pun sama jika mereka nampak pelancong luar pasti menipu kadar bayaran dengan mengenakan kadar yang berbeza dengan  kadar bayaran tempatan. Jika ambil teksi, pastikan ambil teksi bermeter. Jangan tawar menawar dengan pemandu teksi yang berada di luar teksi kerana semunya penipu dan nak tekan harga lebih dari harga mengikut meter. Sebaliknya  ambil teksi pada tempat yang dikhaskan untuk teksi.

Untuk melihat trip backpackers saya yang lepas boleh klik di link di bawah :

1. Video dalam keretapi dari Butterworth, Pulau Pinang ke Bangkok - Vlog to Bangkok by train

2. Trip ke dua saya selama 5 hari dari Kuala Lumpur ke Bangkok - 5 days trip to Bangkok

3. Serba sedikit tentang Bangkok Railway Station  Hua Lamphong Railway Station

4. Tip how to enjoy train ride - 10 things how to enjoy a train ride

 p/s : Pertama kali saya melihat gadis Islam Thailand yang cantik persis seperti Hana Tajima (betul ker ejaan saya hehe)  yang sugguh elegan dan modern. Nampak seperti baru balik dari kerja kerana perwatakan seperti 'young executive'.

"Think Your Next Trip, Think Malaysia Backpackers"
P.S : I'd love to meet you on Twitter : here

Read other perspectives on this topic from awesome group of backpackers at Malaysia Backpackers Group

And if you enjoy this post, please consider sharing it on Facebook or Twitter below

Share this:

Irwan D. Nuryadi said...

Salam, saya Irwan dari Bandung, Indonesia. Mau tanya, kalau mau ke Alor Star dari Singapore, kereta apa yang paling murah? Lalu, dari Alor Star ke Surat Thani juga apa kereta yang peling murah ya? Trims :)

Irwan D. Nuryadi said...

Oya, satu lagi, bagaimana cara termurah menuju pulau payar dari pantai kuala kedah, dan apakah ada syarat2 tertentu untuk dapat bermalam camping di pulau payar? Trims :)

Anonymous said...

Kamu naik aje keretapi di singapura ke kuala lumpur sekepas itu tukar keretapi dari kl ke alor setar..sampai alor setar kamu kena naik teksi ke kuala kedah untuk naik ferry ke langkawi...kamu kena nginap di langkawi kerna pulau payar ngak ada chalet..dari langkawi banyak tours yang buat trip ke pulau payar tapi kamu kena cari tours yang kasi harga paling murah...

Anonymous said...

Salam, tumpang tanya ya..Kalau sy nak naik train p bangkok..kalau sy naik dr alor setar ja blh dak? Berapa ek harga tiket naik tren? Kalo dr bangkok - alor setar brg kastam ada tahan x?

Muiz Misri said...

tapi tiket kena beli dari Kuala Lumpur atau dari Butterworth. Boleh check dengan website KTM atau call sahaja mereka. Biasalah lah kastam mesti check barang kalau masuk Malaysia cuma kalau nampak banyak sgt barang dia akan check. Kalau banyak kenalah cukai hehehe.

Budak Letrik said...

Artikel yang menarik !
Terima kasih !

Muiz Misri said...

terima kasih

Unknown said...

Kalau KL bangkok nak makan waktu berapa lama?

Muiz Misri said...

Hi Cris Tine, perjalanan ke Bangkok jika bermula dari KL Sentral biasanya jam 9 malam dan jika berhenti di Butterworth sudah memakan masa lebih kurang 7 jam. Kemudian dari Butterworth ke Bangkok bermula jam 2 petang sampai di BKK lebih kurang 12pm makan masa 23 jam .

Atau jika dari KL boleh berhenti di Hadyai. dan dari Hadyai ke BKK. Senang cerita 2 hari lah

Unknown said...

Nice entry. It is sesuai untuk bawak anak2 (below 8 yrs)?

Muiz Misri said...

Salam Marijiana, susah saya nak cakap sesuai atau tidak sebab saya tiada pengalaman membawa anak2 bila travel. Tetapi saya berpendapat akak lebih kenal perangai anak akak bila keluar bersama-sama walaupun di negara sendiri. Tentang keperluan makanan dan air panas ada di gerabak keretapi. Saya ada cerita family yg bawak anak kecil travel dengan rotan sekali. Yang penting akak kena cuba baru kita tahu mcm mana kita nak handle dgn situasi di negara orang. Harap-harap ia membantu.

muzzo said...

nak tanya. kalau nk ke SIngapore perlu buat visa dulu ke atau KTMB uruskan semuanya?

Muiz Misri said...

Salam Muzamir ? Kalau passport Malaysia memang tidak perlukan visa untuk ke Singapore. Hanya bawa passport sahanja. . Harap2 ia membantu. Terima kasih

MAN said...

ASSALAM MUIZ. TQ INFO TU. MOHON BERTANYA. SAYA BERSAMA RAKAN MERANCANG TRIP KE VIETNAM GUNA KERETAPI MAC INI. DARI BANGKOK KE VIETNAM ADA PENGETAHUAN/PENGALAMAN UNTUK DISHARE?

Muiz Misri said...

Wassalam Man. Mengikut pengetahuan saya ada dua option di mana ada perlu ke Cambodia dengan menaiki bas terlebih dahulu . Menurut website www.seat61.com iaitu :

Option 1: The fastest journey from Bangkok to Saigon takes 2 days, 1 night. Day 1, travel from Bangkok to Siem Reap using the morning train to Aranyaprathet and onward road transport, see here for details. Stay the night in Siem Reap. Day 2, take a morning bus from Siem Reap to Saigon, arriving in the early evening, see here for details. However, doing this route in just 2 days won't give you any time to see the Angkor temples, so I'd suggest extending the journey to 3 days to give 2 nights and one full day in Siem Reap to visit Angkor.

Option 2: A less hectic option takes 3 days, 2 nights and avoids the lengthy 12 hour bus ride from Siem Reap to Saigon in option 1. I also highly recommend the speedboat ride along the river from Siem Reap to Phnom Penh. Day 1, travel from Bangkok to Siem Reap using the morning train to Aranyaprathet and onward road transport, see here for details. Spend the afternoon in Siem Reap and stop over night there. Day 2, take a bus (5 hours, details here) or better, the river speedboat (6.5 hours, details here) from Siem Reap to Phnom Penh. Afternoon in Phnom Penh. Day 3, take a bus from Phnom Penh to Saigon, see here for details. This will only give you time to snatch a quick glimpse at Angkor Wat, so I'd recommend stretching it to 4 days to give 2 nights and one full day in Siem Reap to visit the Angkor temples.

Either option can be done for as little as $39, hotels extra, or around $64 if you use the Siem Reap-Phnom Penh speedboat instead of the bus.

Untuk maklumat lebih lanjut boleh refer di link ini http://www.seat61.com/Cambodia.htm#.VLHuCNKUexk . Terima kasih

Anonymous said...

Tq

Unknown said...

Apabila kita dari KL sampai tujuan akhir Bangkok, apakah ada tempat untuk penukaran mata uang di sekitar Stasiun? (Sepengetahuan Anda)
Lalu berapakah harga tiketnya?
Dengan harga tiket pesawat menurut Anda lebih murah yang mana?

Muiz Misri said...

Hi ilham putra, yes there have money changer but the rate might higher compare to local country. The price ticket i think between 80 US to 100 US if you take budget airlines. Hope it will help you. Thank you.

Unknown said...

Kereta api butterworth ke bangkok tiket harga brape? Nak tgk WSBK nih

Muiz Misri said...

Harga tiket lebih kurang RM112 itu upper bed , boleh jadi murah kalau amik lower bed dan nak murah lagi boleh amik yang tiada aircond. Anything boleh refer kat sini http://www.malaysiabackpackers.com/2014/01/5-days-trip-kuala-lumpur-butterworth.html

Muiz Misri said...

Kalau mau murah, naik aja bas cuma lambat sahaja.Terima kasih

 
Copyright © 2014 Koloni Traveler. Designed by OddThemes | Distributed By Blogger Templates20