BREAKING NEWS

Saturday, September 06, 2014

Passenger arrival card

 Jika kita travel mana-mana country pasti kita akan berjumpa dengan 'passenger arrival card' atau  'disembarkation card' atau 'landing card' atau pelbagai nama kad mengikut negara masing-masing sama ada by flight, train atau apa jua kenderaan  apabila kita akan 'cross border' negara orang. Kad ini amat penting bagi 'immigration department' untuk simpanan data mereka seperti statistik pelancong masuk dan keluar ke negara mereka. Lagi satu sebagai rekod pengesanan data pelancong yang masuk ke negara mereka in case if anything happen senang mereka nak trace pelancong.

Photo Copyright by globalsingapore.


Sebenarnya bukan saya nak cerita tentang 'passenger arrival card' tetapi tips hendak tulis alamat yang kita akan duduk di negara tersebut pada kad tersebut. Biasanya sebelum kita pergi memang kita dah tahu di mana hendak duduk di budget hotel  atau rumah kawan tetapi bagaiman jika kita tidak tahu disebab terlupa atau lupa kawan di negara kita nak jumpa lupa nak bagi alamat tempat tinggal ?

Mesti huru-hara kan , itu yang berlaku dengan saya dan my travel buddies Lim. Agak huru-hara jugalah tetapi sekejap jer hehehe maklumlah pengalaman mendewasakan kita. Kami sebenarnya travel ke Cebu cuma kami tidak tahu ke mana kawan kami yang tinggal di Cebu akan guide kami yang kami tahu dia cakap akan bawa ke pulau . Nama pulau pun tahu sampai lah kami sampai di sana.

Sambung cerita berkenaan kad tu , dah lah jarang tulis kad itu maklumlah setahun mungkin 2-3 kali baru travel ikut budget gak . Walaupun dah tulis berkali-kali masih confuse dengan address sampai ker address tempat tinggal asal hehehe. Time tu pening jugaklah nak tulis address apa yer tetapi memandang kan habit saya suka membaca majalah yang disediakan  dalam flight terlintas. Biasanya mesti ada iklan hotel-hotel dalam majalah tersebut so saya gunakan alamat hotel tersebut dalam 'passenger arrival card'.



Dengan muka muchonyer saya selamba minta pinjam pen dari awek philippines yang duduk  di seat belakang. Apa lagi dah dapat pen tulis lah alamat tu dan tak perlu pening-pening kepala . Selamat hehehee. So rajin-rajin lah baca majalah dalam flight , selak-selak pun jadi mana tau dapat info yang berguna seperti di bawah ini.

Sim card Philippines ( 3 days unlimited internet)


"Think Your Next Trip, Think Malaysia Backpackers"

P.S : I'd love to meet you on Twitter : here

Read other perspectives on this topic from awesome group of backpackers at Malaysia Backpackers Group

And if you enjoy this post, please consider sharing it on Facebook or Twitter below

Share this:

 
Copyright © 2014 Koloni Traveler. Designed by OddThemes | Distributed By Blogger Templates20