BREAKING NEWS

Saturday, December 10, 2011

Kapal Fuji Maru

Pernahkah anda terfikir suatu hari anda berlayar di atas kapal selama 52 hari kemudian berhenti di 4 negara Asia Tenggara dan Jepun.Program  ini dinamakan sebagai Program Kapal Belia Asia Jepun (SSEAYP) dan peserta terdiri dari 11 negara Asia Tenggara termasuk Jepun selaku tuan punya program ini. Masuk tahun ini program ini telah berjalan selama 38 tahun bermula sejak 1973 . Tujuan asal program ini adalah untuk membina tali persahabatan dan juga merapatkan hubung di antara negara Asia Tenggar dan Jepun (Mutual Understanding)  selain dari belajar tentang budaya dan adat resam negara masing-masing. Baru-baru kapal ini Kapal Ms Fuji Maru telah berlayar di Malaysia. Saya berkesempatan untuk melihat kapal ini lebih dekat dan bagaimana bentuk dan saiz yang boleh menampung sehingga 400 orang termasuk krew kapal. Memang dalam kapal itu seolah-olah seperti dalam hotel , ala-ala Titanic hehehe. Ada housekeeping , swimming pool , sauna , bilik wayang , dobi dan lain-lain lagi. Apa yang boleh saya katakan program belia ini ada salah satu program belia yang terbaik di Asia Tenggara dan juga memberi peluang belia untuk melancong ke seluruh negara Asia Tenggara dan Jepun


NAME

FUJI MARU

CLASS

CRUISE SHIP

ENT/SERVICE

1989

BUILT

MITSUBISHI HEAVY INDUSTRIES / JAPAN

WEIGHT

23,340 TONS

LENGTH

547 FEET

WIDTH

78 FEET

SPEED

18 KNOTS - DIESEL ENGINES


Fuji Maru was the first of two near identical sister ships built for the Japanese Tokyo based Mitsui OSK line. The 21,903-ton Nippon Maru entered service in 1990. These two ships were built at the Mitsubishi shipyard with the same hull design. The only difference between them is that Fuji Maru was completed with eight decks compared to Nippon Maru’s seven.
Fugi Maru has 1 pool, gymnasium, casino, movie theatre, a two-deck high multi purpose room that can be used as a sports hall or hold 600 seats for corporate conferences and entertainment shows, 164 cabins all with sea views, can carry over 320 passengers and a crew of 190.
These ships are regularly used by Japanese businesses that offer their workers incentive cruises. This line normally cater for Japanese-speaking passengers with their main cruise destinations being in Southeast Asia.
Fuji Maru and Nippon Maru are now regularly operated on cruises throughout the world with Australia, New Zealand, Canada & Alaska being their most popular destinations.















Sebenarnya aku adalah peserta untuk program ini bagi tahun 2010. Ini lah kedaan sebenarnya bilik peserta program.. Berkongsi seramai tiga atau dua orang bagi setiap bilik dari peserta berlainan negara.



Nantikan cerita pengembaraan aku dalam kapal ini, harap-harap masih segar lagi dalam ingatan :)

"Think About Your Next Trip"

Share this:

 
Copyright © 2014 Koloni Traveler. Designed by OddThemes | Distributed By Blogger Templates20