BREAKING NEWS

Friday, June 15, 2012

Day 6: Underground River


Day 6 : Visit Iwahig Prison and  Underground River  then dinner at  Puerto Princesco city
We wake up early going to Nara and then take our things  then strayight to Iwahig Prison .I’m very suprise to see the prison that everyone can go in and out and the wife and also girlfriends also can stay for a nite during weekend. Then we buy pack ‘brunch’ at Baker’s Hill and then we goin stright to Underground River.
The Underground River is measured to be 8.2 km long. It is easily navigable up to 4.3km and is reputed to be the longest Underground River in ther world . That why his place has become a Natural World Heritage Site. The Underground River is new experience for me and very interesting to see stalagmite and stalactite that form into many formation and also has nominate to become 7 wonders in the world.  Then we have dinner at Balinsasawan and we stay at  Cerco Hotel , Puerto Princesa city.
Versi Bahasa Malaysia :
Kami bangun awal untuk mengambil dan mengemas barang Kami di Nara . Perjalanan ke Iwahig Prison sungguh mencabar kerana jalan yang berlubang dan tidak semua jalan bertar. Sebenarnya terdapat beberapa penjara di Palawan tetapi yang boleh masuk di Iwahig Prison.  Iwahig sebenarnya bermaksud penjara dan kebanyakan bangunan di situ adalah bangunan lama. Banduan juga bebas pergi ke mana sahaja. Tetapi hanya banduan tertentu sahaja mempunyai kebebasan seperti itu  berdasar warna baju mereka dan pelawat juga bebas masuk dan keluar. Di kawasan itu terdapat tempat mereka bercucuk tanam dan juga memelihara binatang ternakan.
Perjalanan di teruskan ke Underground River (UR) mengambil masa 30 minit dari Iwahig Prison. Underground telah diundi dalam ‘website’ 7 wonders.com. Panjang UR melangkawi 8.2 KM dan boleh ‘navigable’ sejauh 4.3km dan juga dikatakan sebagai  Underground River yang terpanjang di dunia. Atas sebab itu telah mendapat pengiktirafan sebagai ‘Natural World Heritage Site’. Sepajang berada di dalam gua terdapat pelbagai bentuk ‘staglimite’ yang menyerupai seperti buah-buahan , binatang dan lain-lain lagi. Jika anda pernah masuk ke dalam gua macam tu lah keadaannya tetapi  di sini dengan menaiki sampan kecil menyesuri sungai ke dalam gua. Memang agak penat , Kami makan malam di Balisasawan , harga agak berpatutan dan bermalam di Cerco Hotel (1 bintang)









































"Think About Your Next Trip"

Share this:

 
Copyright © 2014 Koloni Traveler. Designed by OddThemes | Distributed By Blogger Templates20